Madderiouser's Blog

Just another WordPress.com site

Archive for May 1, 2012

bomoh?

mengarut..

kuno..

itulah pakcik bomoh yang ku kasihi…

ada apa dengan bomoh…

bomoh k?bukan doktor atau ustad2 madrasah..

bomoh tangkal hitam kemenyan kuning k…

aku tak faham..kenapa perlu kita jumpa dengan bomoh..

ada apa dengan bomoh??

dia sape?dari penyakit kencing manis…sampai masalah rumahtangga semua kau nak cover…

aku bukan pe..semalam..ade la terdengar satu perbualaan..

dia tak sihat..bomoh soh beli tangkal rm250..dia dah beli..

pastu soh spray satu rumah sebab pe aku tak tau..

kau tau spray tu kandungan dia ape?

air kencing..

#&@*& !!

aku dengar dia cakap…air kencing dia tak cukup..so combain dengan air kencing mak dia..

anak beranak boleh sepakat tu memang aku respect la kan..

ape ke gila manusia nie?

so aku nak tekankan apa itu bomoh…

bomoh nie sebenarnya bodoh…

dia tak tau apa-apa sebenarnya..

bak kata ayah aku…bomoh nie pemusnah rumahtangga..

nak carik penyakit jumpa la bomoh..

dalam dunia nie bersebab..

darul asbab…

setiap perkara bersebab walau hakikatnya semua datang dari Allah..

aku dengar usatd pondok kg aku nie ceramah..

satu orang leh terapung dalam air..

hanya ada dua kebarangkalian..

bantuan itu datang dari Allah..dan selain dari Allah..

kalau dari Allah keramat,mukjizat

selain dari Allah?dari jin setan la ape lagi….

hehehe

mulia sangat ke bomoh-bomoh kampung tu sampai leh baca niat,pemikiran kita kan?

jangan la sebab bomoh tu berseraban berjubah kita nak halal kan bende yang khurafat..

takat baca bismillah semua orang boleh…

takkan sebab dia baca ayat quran kita nak halalkan khurafat yang dia buat?

kau pelik tak kenapa kau jumpe bomoh…sihat..balik sakit datang lagi..

rasa resah,tak tentu arah…jumpe bomoh tu baru baik..

kau kene game dengan bomoh tu la..

mengubat orang sekarang dijadikan perniagaan…

tak faham ke??

ok…k…aku cerita pengalaman aku la ek..

aku eksiden dulu..so belakang aku sengal-sengal..

pergi jumpe sorang bomoh nie..

ada phd tau,janggut panjang..orang panggil ustad tu..

dulu sangkaan aku..dia ada kelebihan..mungkin anugerah tuhan…

ala..kat beranang…kalau kau pergi..nak berubat dengan dia..

kena amik no giliran..punyalah top dia nie..

dia pegang ujung jari aku…pastu dia bagi tau

‘awak nie bahaya nie..suspek lumpuh,slip disc’

mak ai!!

betol la..

aku terasa lumpuh…sakit…sangat-sangat

sampai extand belajar tau tak..

kau tau dia mintak berapa?hah?50?500?

nope 5k…gila la..hehe

(sedihnya aku…)

mak aku dia pegang tangan,bagitahu mak aku lumpuh separuh badan..

tup,tup..seminggu lepas tu mak masuk hospital..lumpuh separuh badan..

hebatkan?

ok..bab aku pulak…

urghh..

aku bila balik umah..sakit je…

kene pergi jumpa orang tu tiap-tiap minggu..

di pendekkan cerita…

aku carik la alternatif lain..

berubat dengan seorang nie (kira yang amal agama la)

baru aku tau..ada benda dok bertenggek kat tulang aku yang sakit tu..

betul gak..sebab sakit tulang aku tu macam kene cakar pakai syiling..umpama kau gesek-gesek syiling kat tulang..nyilu pedih kan?

lebih kurang camtu la…

pesanan abang mat (orang yang urut aku dan bagitau yang aku kene game dengan bomoh tu)

setiap bomoh..pengamal perubatan..

akan usahakan supaya pelanggan dia akan datang lagi..

bila kau jumpa dia..dia akan buat sesuatu supaya kau datang lagi,,

kalau dia tukang urut..soh datang 3x baru baik..

kali ke 3 dia cuba supaya kau datang lagi

tak kisah la dengan cara wat kat sakit balik..

janji datang balik..

bomoh-bomoh yang berhubung dengan alam ghaib

lagi bahaya..hehe

1001 benda la dia boleh buat…

macam ada sedara aku..bomoh punya bomoh..

konon nak kukuhkan hubungan suami isteri

last-last cerai..kahwin dengan bomoh,,

baik punye game..

so?bomoh? pe barang…

back to basic la

penyakit nie datang dari siapa

untuk apa?

bak kata orang tua…syaitan ni memang pandai…

dia gunakan kebaikan untuk pesongkan kita…

yela..syirik kan main bab akidah..

nak kebal demi pertahankan keluarga la..zikir qulhuallahuahad terbalik la..

tangkal dinding keluarga la..alih-alih kita yakin pada benda-benda nie..

seolah-olah..dengan bende ini la saya sejahtera..

k..kau ada ilmu kebalkan?

apa..?

syarat kau nak dapat ilmu kebal tu kena puasa pancaindera sebulan (puasa mata,mulut,telinga) <–iye tidak je!

bertapa kat rumah usang sambil beribadat 3 hari <– iye tidak je!

so kau berani jawab ke kebal kau nie datang dari Allah?

kau boleh terapungkan pinggan….dua je..bantuan selain dari Allah…atau pun dari Allah

mesti jauh di sudut hati..kau tak rasa bukan dari Allah kan? kenapa?

‘sebab aku tak sembahyang…benda-benda wajib tak buat..benda-benda (konon amalan agama) yang dibuat..takkan ini dari Allah pulak’

‘lagi pun sahabat-sahabat nabi..malah nabi s.a.w sendiri cedera dalam peperangan..mereka tak kebal macam aku pun?’

so??

‘so kira aku nie kene game la eh?’

hehe..sendiri fikir la…

cara yang terbaik ialah berubat dengan cara yang di luluskan syarak

bila betul-betul yakin manfaat mudarat hanya datang dari Allah..

sihat sakit datang dari Allah..

kebaikaan air zam-zam,madu,habatus sauda pun datang dengan izin Allah…

takkan wujud masalah pelik-pelik kan?

no syirik2..no khurafat2..

bia la teruk camna sekalipun ujian..

aku tak nak jumpe bomoh misai kemenyan!

haha